MENGAPA PERLU MEMILIH SKINCARE BEBAS BAHAN KIMIA YANG DISENARAIKAN??

           Kita sering dihidangkan dengan lambakan skincare di pasaran yang dikatakan memberi kesan yang cepat merawat kulit wajah dengan harga set yang murah.

Tanpa kita mempedulikan kandungan bahan dalam skincare tersebut,kita lebih cenderung melihat hanya pada testimoni yang berjaya.
 Pengguna yang tidak punyai kesedaran tentang ilmu memilih skincare terbaik hanya akan obses kepada kesan cepat dan cantik yang terhasil daripada skincare tersebut.


Kesannya, pengguna menanggung akibatnya di kemudian hari samada dalam sedar atau pun tidak.
Di kebanyakan negara-negara membangun seperti Malaysia,Filipina,Indonesia dan lain-lain, kosmetik dan skincare beracun atau skincare dengan bahan kimia buatan yang melampau adalah perkara biasa,yang tumbuh dan muncul bagai cendawan,

Antara bahan kimia bahaya yang terdapat dalam skincare di pasaran ialah :

- MERKURI

( Merkuri merupakan bahan kimia yang sangat mudah meresap ke dalam sistem saraf. Keadaan ini sangat mudah mempengaruhi buah pinggang dan organ-organ lain dalam tubuh. Oleh itu, ibu hamil yang menggunakan produk tinggi merkuri  terdedah kepada  kesan yang sangat berbahaya untuk perkembangan bayi di dalama rahim. Pelbagai kecacatan boleh terjadi.)


- TRETINOIN

(Tretinoin bahan yang biasa terdapat dalam skincare kerana ia boleh merawat jerawat dan merupakan bahan dalam skincare anti penuaan.
Namun, ia boleh menyebabkan kerengsaan pada kulit dengan kesan kepedihan kulit,merah-merah,pedih,kelupas,dan ketidak selesaan pada kulit.
Mereka yang berkulit sensitif tidak boleh menggunakan skincare yang mengandungi tretinoin.)



- HYDROQUINONE

( Hydroquinone sememangnya disahkan selamat dan ia mampu mencerahkan warna kulit yang diakibatkan oleh melanosit ; membawa kepada istilah jeragat.

Namun, perlu diingat,bahan ini menghalang proses depigmentasi kulit, yakni dalam erti kata lainnya mengurangkan perlindungan kulit terhadap pancaran sinaran UV, secara tak langsung boleh menyumbang kepada masalah kanser kulit.

Selain itu, penggunaan hydroquinone menyebabkan kulit menjadi sangat sensitif, atau kurang tahan lasak di kemudian hari. )


- FRAGNANCE

(Fragnance adalah pewangi atau pewarna yang biasa diletakkan dalam produk skincare dan kosmetik . Ia adalah salah satu bahan kimia bahaya bila mana boleh menyebabkanriaksi pada kulit dan kulit akan bertukar menjadi sensitif.)


- ALCOHOL

(Penggunaan alkoohol dalam skincare adalah untuk membantu mencuci lapisan wajah yang kotor dan memastikan permukaan kulit sentiasa sihat.

Tetapi ia hanya bersifat sementara di mana kulit kita kemudiannya hilang perlindungan semula jadi.
Akibatnya kulit mudah meradang serta mudah berjerawat.

Berikut merupakan senarai beberapa jenis alkohol yang tidak baik untuk kulit; Methanol, isopropyl alcohol, propanol, benzyl alcohol, dan sd alcohol (alcohol denat). 


 Baru-baru ini atas kesedaran tentang skincare beracun ,Ensu- LIfe sdn. Bhd. dan SIRIM telah bekerjasama menghasilkan formula keluaran skincare yang berasaskan enzim nenas.

formula ini kemudiannya telah memenangi anugerah  peringkat antarabangsa di persidangan ITEX 2018.
SIRIM berhad telah menggunakan segala kepakaran dan modal untuk menghasilkan skincare terbaik bertaraf dunia ini.

Ensutouch Skincare merupakan salah satu produk skincare keluaran bersama kerajaan MALAYSIA yang selamat untuk digunakan.

Jika anda mencari skincare buatan tempatan yang tidak mengandungi bahan kimia bahaya yang disenaraikan di atas, Ensutouch Skincare by SIRIM BERHAD adalah salah satu daripadanya.

SEMOGA BERMANFAAT.

Comments

Popular posts from this blog

FARAJ TERASA PEDIH DAN MUDAH LUKA??

WOMEN DESIRE TRIPLE ADVANCE - krim kecantikan terbaik

Snow white- INSTANT LOSTION SUSU UNTA